ברוכים הבאים לעיר וילנה בירת ליטא. וילנה היא מה שמכונה בעיני רבים מזרח אירופה הקלאסית. מה שהופך את העיר העתיקה בה למוקד המשיכה המרכזי, אבל לא היחיד. סגנונות האדריכלות המגוונים, המורשת עתיקת השנים והאטרקציות המצויות בעיר, הופכים את וילנה ליעד תיירותי נהדר. ננסה לסקור את כל מה שיש לעיר להציע, מתי כדאי להגיע והיכן חובה לבקר. 

וילנה - העיר החשובה בליטא

העיר וילנה אינה רק עיר הבירה של ליטא, היא מהווה גם את המרכז הכלכלי והתרבותי של המדינה. בתחומי העיר יושבים כל הגופים המנהליים והמשמעותיים של הרפובליקה של ליטא, בנוסף למשכנן של חברות זרות רבות ומוסדות פיננסיים המשויכים לאיזור הבלטי. 

אטרקציות בוילנה ליטא

העיר העתיקה של וילנה

גם כיום בהווה, ההיסטוריה של וילנה היא המרכיב המרכזי המאפיין את העיר. אזכורים ראשונים לעיר התגלו במקורות הכתובים כבר משנת 1323 ! אוניברסיטת וילנה, אשר הייתה אחראית במידה רבה לדומיננטיות של העיר, נוסדה כבר ב1579. מדובר באחת מהאוניברסיטאות הראשונות במזרח אירופה, ובמיוחד בזכותה כאמור, הפכה וילנה למרכז אינטלקטואלי ותרבותי בכל האיזור. 

גם היום, תוכלו לראות בעיר העתיקה אין ספור מנזרים וכנסיות אשר נשמרו מאותה התקופה או שוחזרו. 

העיר העתיקה מלאה סמטאות קטנות וצרות, ומכילה עקבות ושרידים ארכיטקטוניים מכל התקופות – החל מתקופת הרנסנס, דרך הסגנון הקלאסי, כנסיות גותיות, סגנון הבארוק וגם בנייה רוסית אורתודוקסית. יותר מארבעים כנסיות שונות ממלאות את העיר העתיקה, ומאפשרות למבקרים להתרשם ממספר הסגנונות הרחב והמרתק. את רוב הכנסיות תוכלו לראות כמובן גם מבפנים, ולקבל תמונה מלאה יותר של סגנון הבנייה והחיים בימי קדם במקום. גבולותיה של העיר העתיקה משתרעים מכיכר הקתדרלה, לאורך רחוב פיליפס ועד למה ששימש בעבר כשער העיר (Auros vartai).

כנסיית סנט אנה בעיר העתיקה (St. Anna Church)

בעיר העתיקה כפי שכבר ציינו, תוכלו להתרשם וליהנות מכ40 כנסיות שונות ומגוונות, אחת מהן היא כזו שוודאי לא מומלץ להחמיץ. בחלקה המזרחי של העיר העתיקה, תוכלו למצוא את כנסיית סנט אנה, הידועה גם ככנסיית השליחים. זוהי קרוב לוודאי הכנסייה שהייתה לאורך כל השנים בעלת החשיבות הגבוהה ביותר עבור תושבי העיר ועבור מבקריה, וידועה בעיקר בשל סגנון הבארוק הידוע המאפיין את כולה. מדובר ללא ספק במבנה מרשים ומרתק מכל הבחינות, אשר עשה לעצמו שם גם מחוץ לגבולות וילנה וליטא.

הרובע האומנותי של אוזופיס (The Artistic District Of Uposis)

הרובע האומנותי של אוזופיס, או כמו שהוא מכונה פעמים רבות על ידי המקומיים "הרפובליקה של אוזופיס" הוא איזור מעניין ביותר, אשר שווה לגמרי לבקר בו. כפי ששמו מרמז, מהווה רובע זה מוקד עלייה לרגל לאומנים רבים לאורך כל השנים. רבים מהם מגיעים לשם בכדי לקבל השראה ליצירותיהם, בעוד שאומנים אחרים בחרו להתיישב ברובע עצמו, חלקם בעלי גלריות וחלקם פשוט מחזיקים ברובע סטודיו. הסמטאות הצרות שנראו כאילו נלקחו מתוך ספר, מוסיפות לרובע מראה ייחודי ומסתורי. אווירת תרבות ואומנות עולה מכל פינת רחוב. 

באופן לא מפתיע, לרפובליקת אוזופיס חוקה ומערכת משפט משלה. באופן כללי, נדמה שהזמן ברובע זה עובר לו לאט יותר מאשר בשאר העיר, כיאה לרובע אומנים. פה לוקחים את הזמן והכל מתנהל בעצלתיים. זה מסוג המקומות שניתן להבין את האווירה הקיימת בהם, רק אם מגיעים. הקסם שזורם באוויר, הוא משהו שקשה לפספס. בילוי מהנה ונפוץ הוא שיטוט רגלי בין רחובות הרובע והגלריות, וישיבה באחד מבתי הקפה הפסטורליים שהוא מציע. 

טיול יומי לעיירה טראקאי (Trakai)

אם אתם חפצים לצאת קצת מהעיר ולבקר מקומות מעניינים בסביבה, העיירה טראקאי היא ללא ספק האופציה האטרקטיבית ביותר. העיירה הקטנה הזו, שוכנת ממש צמוד לוילנה ועל כן הגישה אליה נוחה ביותר. מיד כשתגיעו, לא תוכלו להישאר אדישים לנוכח האגם החלומי והנוף המשגע. האטרקציה הפופולארית ביותר בטארקאי היא ללא כל צל של ספק טירת המים הציורית הממוקמת לא פחות מעל אי באמצעו של אגם גלווה (Lake Galva).

יעדים נוספים אשר שווים ביקור בזמן שהותכם בטראקאי הם פארק מוזיאון אירופה ומוזיאון הטחנה של האחוזה בליובאווה.

אוכל בוילנה ליטא

וילנה מציגה עושר קולינארי מיוחד ומקורי. בדומה למדינות אחרות במזרח אירופה, גם כאן מומלץ ביותר להתענג על המסעדות המקומיות. העובדה שליטא היא מדינה זולה יחסית עבור התיירים המגיעים מהמערב, מאפשרת להרבה מהתיירים לבקר ביותר ויותר מסעדות. בדרך זו תוכלו להכיר היטב את המטבח המקומי, ובמקביל ליהנות ממסעדות גורמה במחירים סבירים ביותר. כמובן שגם רשתות המזון הבינלאומיות מצאו דרכן לוילנה. שימו לב: בתי הקפה והמרכולים בעיר בעתיקה, ובעיקר בסמוך לכנסיות, יקרים משמעותית מהסופרים והשווקים הגדולים. על כן מומלץ להגיע מצוידים מבחינת מים וכדומה ולבצע את הקניות הגדולות יותר מחוץ לעיר העתיקה. הסוחרים בעיר העתיקה מודעים בהחלט למיקום האסטרטגי, ונוטים להעלות את המחירים בהתאם. 

מזג האוויר בוילנה ליטא

מזג האוויר בעיר וילנה שבליטא הוא בדומה פחות או יותר לכל החלק הזה של היבשת. עונת הקיץ נמשכת לרוב זמן קצר יחסית, אבל מתאפיינת בימים חמים במיוחד. במהלך חודשי יולי ממוצע הטמפרטורות עומד לרוב על 22 מעלות. עם זאת עדיין חשוב לזכור שהקיץ בוילנה הפכפך ויכול להיות גשום במקרים רבים. החורפים כאן אורכים לרוב יחסית למערב אירופה לדוגמא, כשחודש השיא מבחינת הקור הוא לרוב ינואר. בחודש זה ממוצע הטמפרטורות מגיע עד ל9 מעלות מתחת לאפס. 

שופינג בוילנה ליטא

וילנה איננה עיר מפותחת ביותר מבחינת שופינג עבור התיירים ומתבססת בעיקר על האופנה המקומית, בשילוב כמובן מותגים בינלאומיים. למי שבכל זאת מחפש לקנות מתנות וכדומה, כעשר דקות נסיעה מוילנה נמצא מרכז הקניות BIG שם תוכלו למצוא מספר חנויות בגדים וכדומה במחירים סבירים. אופציה מעניינת אולי יותר מבחינת מתנות היא כמובן אין ספור חנויות המזכרות המפוזרות בעיר,בעיקר באיזור תחנת הרכבת והעיר העתיקה, שכן שם נמצא ריכוז התיירים. אבן ה"אמבר", היא משאב שהמדינה עשירה בו, ועל כן ניתן לרכוש מגוון מזכרות בשילוב האבן הזו במחירים זולים יותר מאשר במדינות אחרות. גם כאן, המחירים בתוך העיר העתיקה יהיו יקרים יותר מאשר בתחנת הרכבת. 

אם אתם זקוקים למצרכים בסיסיים, או סתם מחפשים שוק מקומי, תוכלו לבקר ב"האלאס טורגוס" (Halas Turgos). זהו שוק מקורה הפעיל כל ימות השנה, החל משעות הבוקר המוקדמות ועד לשעות אחר הצהריים. בשוק הזה תמצאו כל מה שאתם  מחפשים, ובמחירים זולים משמעותית מחנויות התיירים או המרכולים שבעיר העתיקה. בנוסף תוכלו ליהנות מביקור אותנטי בשוק מלא טעמים וריחות. 

שאלות נפוצות על וילנה

עונת הקיץ היא באופן טבעי הזמן המועדף לביקור בוילנה. על פי ההגדרה הרשמית עונה זו מסתיימת בתחילת ספטמבר, אך מומלץ לעקוב אחרי עדכונים ושינויים סמוך ליעד הנסיעה.

תיירים מעידים ששלושה ימים הוא זמן מספק בהחלט לחוות את העיר. כמובן שזהו ממוצע בלבד. לא חסרים תיירים שנשארו בעיר גם שבוע ימים או יותר. תלוי בעיקר בקצב שלכם.
האם יש חיי לילה בוילנה, ליטא? בהחלט כן. סצנת חיי הלילה כאן איננה מזכירה אולי את ברלין או תל אביב, אך בהחלט קיימת, בעיקר בימים חמישי שישי ושבת. בשאר השבוכ תוכלו למצוא גם כמובן אין ספור בארים,אך המסיבות המרכזיות במועדונים הגדולים מתרחשות בסופי השבוע.

המטבע בליטא הוא ליטא ליטאי, והוא שווה מעט יותר משקל, כשקל וחמש עשרה אגורות.

בהחלט כן. יש סמוך לעיר אתר סקי, ולא מעט תיירים מוכנים לסבול את הקור הכבד בכדי ליהנות מהעיר הזו ומהמראה המיוחד שלה גם בחורף .

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בליטא מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על וילנה!